Sulamaa-seuran ja Suomen lastenkirurgian historiasta

Suomen lastenkirurgiyhdistys Sulamaa-seura ry perustettiin 30. toukokuuta 1973 Helsingissä. 13 lastenkirurgiaa harjoittavaa kollegaa oli kokoontunut Ilmo Louhimon ja Rabbe Wallgrenin kutsusta perustamaan lastenkirurgeja edustavaa yhdistystä. Päivä oli professori Matti Sulamaan 63. syntymäpäivä, ja samalla päivä, jona hän jäi eläkkeelle palveltuaan pitkän uran suomalaisen lastenkirurgian isänä Helsingin yliopiston lastenklinikalla.

Ennen toista maailmasotaa yleiskirurgit tekivät maassamme lastenkirurgisia toimenpiteitä, ja potilaat sijoitettiin tavallisesti erillishuoneisiin naistenosastolle. Ongelmapotilaat vaativat jo kuitenkin varhain erikoistumista tulosten saavuttamiseksi. Mm professori Richard Faltin oli perehtynyt huuli- ja kitalakihalkiolasten hoitoon, ja synnynnäisiä raajaepämuodostumia korjasi professori Fabian Langenskiöld Diakonissalaitoksella jo 30-luvulla. Sinne perustettiinkin maan ensimmäinen lastenkirurginen osasto, jonka ylilääkärinä oli aluksi Georgwilhelm Wallgren.

Helsingin yliopiston Lastenklinikan laajennuksen yhteyteen rakennettiin Suomen ensimmäinen lasten toimenpiteille tarkoitettu leikkaussali ja kirurginen osasto. Lastenkirurgiset leikkaukset alkoivat siellä 15.10.1946. Matti Sulamaa ryhtyi lähes 30-vuotiseen kehitystyönsä ensin kirurgialilääkärinä ja ensimmäiseksi lastenkirurgian apulaislääkäriksi tuli Lars Gripenberg. Sulamaan kansainvälisestikin ottaen laaja-alainen toiminta kirurgian eri elinalaspesialiteettien alueilla lastenkirurgiassa johti useisiin merkittäviin innovaatioihin. Siten oli luonnollista, että hänen nimensä haluttiin jäävän elämään lastenkirurgien yhdistyksen nimessä.

Seuran jäseneksi voi hakea kahden henkilön suosituksella kuka tahansa lastenkirurgikoulutuksessa oleva tai muuten lastenkirurgiseen toimintaan osallistuva lääkäri. Seurassa on nyt 98 jäsentä. Kunniajäseniä ovat Matti Sulamaa (-1988), Nils Olof Ericsson(-1981), Lars Gripenberg, Rabbe Wallgren, Panu Vilkki, Ilmo Louhimo, Kalle Parkkulainen, Erkki Heikkinen, Soini Ryöppy, Jouko Viljanto ja Timo Parvinen.

Markku Alanen

Lähteet:
Jouko Viljanto, Päivi Salminen: Suomen lastenkirurgiyhdistys Sulamaa-seura ry 1973-1993 (1993) Tapani Havia, Arto Sivula, Pär Slätis: Suomen kirurgiyhdistys 1925-2000 Kirurgföreningen i Finland. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä (2000).